KontaktVanliga fel

För akuta fel, ring oss på 0868448870 under kontorstid (8.30 - 17.00). Utanför kontorstid så kan du ringa oss på 0868448860 eller om det finns ett nummer i trappuppgången så kan ni ringa det numret istället.

För riktigt nödläge som eld, brott eller sjukdomsfall, ring 112 först.

 

 

Dammsugaren fungerar inte / suger dåligt.

 

Kontrollera först om påsen eller utrymmet för damm är full. Om dammsugarpåsen är full behöver ni byta den, vi har som standard att vid inflytt ska dammsguaren ha en tom påse. Efter det är det den boendes ansvar att införskaffa och byta dammsugarpåsar.

Kontrollera även om det har fastnat något i dammsugarrören, rensa dem om de är blockerade.

 

Är det fortfarande problem kontakta oss och säg att ni har utfört dessa kontroller innan.

 

 Lampan / el i ett rum fungerar inte.

 

Kontrollera om glödlampan är trasig.  Glödlampor är en förbrukningsvara och ska bytas av hyresgästen om de går sönder. (Om ni nyligen har flyttat till er lägenheten så kan ni kontakta oss om det)

Om det inte är lampan, kontrollera säkringarna om någon har gått, skåp för säkringarna varierar lite till vilken lägenhet ni har men brukar vara enkla att hitta. Vissa lägenheter har i hallen innanför dörren andra kan ha i städskrubb, garderoben eller ett sovrum.

 

 Om elen är borta i hela din lägenhet så kan ni kontakta oss, kontrollera gärna om andra lägenheter verkar ha samma problem, då kan det helt enkelt gälla ett strömavbrott.

 

 

Spisen / ugnen fungerar inte

 

Är den helt död, så att ingenting fungerar alls när du skruvar på värmen?

En enkel sak man kan titta på själv är om barnlåset är på, ser du en symbol för ett lås på något av vredena och det är i på-läge? Om det är på ett av vredena brukar man behöva trycka in/dra ut vredet och vrida bort från låsfunktionen.

 

Ett alternativ kan vara en propp eller faspropp har gått, kontrollera proppskåpet i första hand, tänk däremot på att om en propp har gått så kan det finnas något underliggande, hade du på många saker samtidigt och ugnen slutade fungera, eller det kan ha varit något temporärt. Om propparna är bra så kan du kontakta oss för att då kanske det är någon större propp eller helt enkelt spisen själv. 

 

 

 

Dålig lukt i badrummet / från avloppet

 

I första hand så kan man spola starkt med vatten i det avlopp det luktar från, det kan vara att avloppet inte används så mycket på senare tiden så att det har torkat, därmed kan det förekomma en avloppslukt.

Ni kan även kontrollera vattenlåsen i avloppen, de kan behöva rensas då och då ifall hår eller matrester har fastnat.

 

 

Stopp / rinner sakta i avloppet

 

Om det rinner sakta i avloppet till diskbänk, handfat eller i duschen, så är det första man behöver är att se om man kan fixa det själv. 

Tänk på om ni anmäler att det är stopp i avloppet och vi behöver skicka ut någon akut, men det visar sig vara att det rinner dåligt för att vattenlåset inte rensats så kan vi komma att ta ut en avgift då det ej är ett akutärende.

 

 

Internet fungerar inte

 

Har ni internet från oss och det inte fungerar? 

Det första ni kan göra själv är att kontrollera alla anslutningar till routern, beroende lite på vilket internet ni har från oss så varierar det vad det kan vara för fel.

Har ni Comhem, så kontrollera att antennkabeln sitter i ordentligt i både väggen och i routern. Kontrollera även att strömkabeln sitter i ordentligt.

Har ni Tele2 och det kommer upp en ruta om att ni har överskridit begränsningen så har ni använt för mycket bandbredd för routern, denna trafikbegränsning nollställs runt midnatt till varje ny månad så det går att surfa igen i hög hastighet då.

 

Är det fortfarande problem så finns det på alla våra routrar ett litet hål där det oftast står en text med "Reset" bredvid. Med hjälp av en nål eller annat tunt föremål så kan man, när routern är påslagen, trycka in den knapp som finns i det hålet under 5 sekunders tid.

Routern kommer att startas om och när den har startats om kan ni igen prova om internet fungerar.

 

Fungerar det fortfarande inte är ni välkomna att kontakta oss på felanmalan@renthome.se

Beskriv då vilket internet ni har från oss och vad ni själva har gjort för att försöka fixa problemet.

 

 

TV kanalerna fungerar inte.

 

Comhem som är vår TV leverantör i de flesta av våra lägenheter har slutat sända analoga TV-sändningar från och med 2020-09-08. 
Det man behöver göra är att byta källa från analog TV till digital TV, detta kan göras genom att i de flesta fall trycka på fjärrkontrollens knapp med source eller input.  Därifrån behöver det ändras till DVB-C eller helt enkelt DT.

Därefter behöver en automatisk kanalsökning göras genom att gå in i meny eller inställningar, där ska man hitta om kanalsökning och då söka efter kanaler under DVB-C kanaler.

 

Du kan läsa mer på Comhems hemsida som har bra instruktioner hur du går tillväga för att få in kanalerna på TVn igen:

https://www.comhem.se/tv/digitalisering

 

 

Kallt i lägenheten, elementen blir inte varma.

 

Varje år när värmen går igång igen efter sommaren så kan det bli luft i elementen.

Detta är de boendens ansvar att ta bort, i de flesta av våra lägenheter så finns det en nyckel, ett verktyg i den allmänna tvättstugan som man kan låna för att lufta sina element.  
Man skruvar upp vid luftningsventilen, var beredd med en kopp under för att fånga upp vatten, om det bara rinner vatten och du hör ingen luft som kommer ut från ventilen så får man skruva in/stänga ventilen igen då den är bra.

Detta ska göras på alla element, sedan kommer systemet automatiskt pumpa in mer varmvatten i elementen så det ska hettas upp.

 

Om ni har luftat alla element men det inte är någon skillnad på några timmar så kan ni felanmäla värmen till oss.